Camille Corot/Dante/Cehennem I. Kanto/Mozart/Zephyrus

 Bugün 3 haftalık  "İlahi Komedya"  paylaşımlarımı, yarın da konuyu toplayarak 3 aylık paylaşımlarımı sonlandıracağımın müjdesini vererek bu güzel Pazar gününden sevgilerimi sunuyorum. 


Fransız ressam Camille Corot (1796-1875) tarafından yapılan Dante ve Virgil isimli tabloda gördüğünüz Cehennem I. Kantodaki alegoriyi şöyle açıklamıştık. Dante yolunu ararken, Pars  (dünyevi zevkler), Aslan (hırs), dişi kurt (cimrilik) tarafından yönlendirildi. Bu sırada karşılaştığı Virgilleus (akıl, hikmet) ona yol gösterdi.

Dante'den 500 yıl sonra gelen, bestesini  yolun yarısında, 35 yaşında ölen Mozart'ın yaptığı bizi çok ilgilendiren "Sihirli Flüt"   operasının  Dante'den nasıl esinlendiğini görüyoruz .

Daha ilk sahnede  yolun başında, Dante'nin üç canavardan kaçtığı gibi ormanda yolunu kaybeden yakışıklı prens Tamino bir canavar tarafından kovalanır. Canavarla mücadele ederken yorgunluktan bayılır.
Papageno tarafından kurtarılır. Ateş ve su  gibi sembolik yollardan ve bir dizi sınavdan  geçerek  aşık olduğu Pamina’ya   ve cennetine ulaşır. 



Opera aynı zamanda içerdiği  alegorik öykülerle  aydınlanma  felsefesine gönderme yapar. Karanlıklar Kraliçesi, taassup ve  cehaleti,  Sarastro, bilge ve akıl hikmet sahibi bir  hükümdarı sembolize eder.




"Karanlıklar kraliçesinin aryası" bölümünün videosu ve sözlerini ekledim. 


https://youtu.be/YuBeBjqKSGQ




Cehennem intikamı:
Cehennem intikamı yüreğimde kızışıyor;
Ölüm ve çaresizlik alevleri her yanımı sarıyor!
Sarastro, senin elinden ölüm ıstırabını tatmazsa,
Sen de artık benim kızım değilsin!
Evlatlıktan reddedilip, sonsuza dek bi’ başına kalıp,
Doğayla bütün ilişkin koparılsın,
Eğer Sarastro senin elinden ölüm azabını tatmazsa!
Beni duyun, intikam Tanrıları! Bu ananın ahtını duyun!

Eserdeki sırları anlatan, "The secrets of Mozart's Magic flute" isimli  bir animasyon sunuyorum. Maalesef ingilizce. 

https://youtu.be/8iKd-P4Bcac

Bir inisiyal yolculuğun şiirsel, resimsel ya da müzikal sunumunun birbirine çok benzeyeceği aşikardır. Yine de bu iki eseri sahne sahne karşılaştırmak isteyenler için, "Mozart Dante rolünde. Sihirli flüt manevi bir yolculuktur" 
(Mozart come Dante. Il flauto magico: un cammino spirituale) isimli, muhtemelen Türkçe'ye çevrilmemiş bir kitap da mevcuttur.


İlahi Komedya'nın Araf ve Cennet bölümlerinde (Cehennemde müzik yoktur) bahsettiği şarkı ve ilahiler, Dante'nin de ciddi bir müzik bilgisi olduğunu gösterir. 


Cennet VI. Kanto, 124-126. mısralarda 

"Tatlı ezgiler değişik sesler içerir;
işte bizim yaşamımızda da, değişik dereceler
bu yıldızlarda  tatlı bir uyum gerçekleştirir." 
diyen Dante'nin Araf ve cennette bahsettiği ilahilerin ve müziklerin hepsi toplanmış ve verdiğim linkte bulabileceğiniz gibi central Virginia'nın Early Music grubu Zephyrus  tarafından kaydedilmiştir. 

http://www.worldofdante.org/comedy/dante/music

Cennet XXIII 121-129

Çocuğun emzirilince
kollarını anasına uzatıp,
sevincini dışa vurması gibi,

bu ruhların tümü yukarıya yöneltti
tepesini, böylece Meryem’e
duydukları büyük sevgiyi anladım ben de.

Karşımda durup Regina Celi
söylediler yumuşacık bir sesle,
aldığım keyif terk etmedi hiç beni.



Yorumlar

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dante'yle İlahi Komedya'yı Tartışmak/Rafael/Marx

Aeneas 14 /Üçüncü Kitap/Delos Adası/Rottmann/Claude Lorrain/Rubens/Bertin/Cornelis de Vos/Turner/Trevisani/Goethe/Valeron

Meşe ağacı (Oak tree) /Van Gogh/Aziz Nesin/Guernica/Josef/Odysseus/Malcolm Gladwell/Cenap Şahabettin/Halil Cibran/Tolga Çandar