Aneas 26/Altıncı Kitap / Elysium (Cennet)/Conca/Biagio Manfredi/Ubeleski/Taillasson/Angelica Kauffmann/Antonio Zucchi/Jean-Baptiste Wicar/Şanzelize/Stratovarius
İtalyan ressam Sebastiano Conca'nın (1680-1764) "Aeneas in the Elysian Fields" isimli tablosunda görüldüğü gibi Aeneas ve Sybilla sonunda Elysium'a varırlar. 635-639.mısralarda bu anlatılır.
"Geçer ileri Aeneas, yıkar arınmış suda Gövdesini, takar altın dalı karşısında kapıya.
Bitince gereken işler, adaklar sunulunca tanrılara
Ulaştılar mutluluk ülkesine, yeşil çayırlardan,
Güldüren, gönül açan korulardan geçerek."
Sibylla Anchises'i yerini öğrenir ve gelecek nesilleri izleyen Anchises'i bulurlar. Uzaktan Aeneas'ı görünce sevinir ve ellerini uzatır. Yeraltındaki bu buluşma, Biagio Manfredi' nin Parma Ulusal Galerisinde bulunan "Anchises and the Sibyl Deifobe leading Aeneas' soul to hell" isimli tablosunda resmedilmiş.
685-701. mısralarda Aeneas'ın babasının ruhu ile buluşması anlatılır:
"Dedi ki Aeneas: 'Sendin gözümde tüten hep baba,
Senin görüntün beni buralara çeken, özlemin.
Tyrrhen denizindedir donanma. Ver elini baba,
Ver, kucaklayayım, göğsüme basayım seni, kaçınma.'
Böyle diyor, gözyaşları yüzünü ıslatıyordu.
Üç kez dolamak istedi kollarını babanın boynuna
Üçünde de uçtu gitti elinden yumuşak görüntü."
Polonyalı ressam Alexandre Ubeleski' nin (1649–1718) "Aeneas and Anchises in Hades." isimli tablosunda görüldüğü gibi, Anchises uzun zamandır oğluna soylarını göstermek istediğini söyler ve 756-766. mısralarda anlatmaya başlar.
"Göstereyim Dardanos soyunu sana, hangi geleceğin
Kuşağın beklediğini, İtalya'da torunlarımızın neler
Başaracağını, adımızı evrensel kılacağını yetişen yüce
Kişilerin. Öğreteceğim sana yazgını, geleceği.
Görüyorsun, temrensiz kargıya dayanan delikanlıyı,
Onun yıldızı parlayacak ilkin, ağacak göklere,
O doğacak kanımızla karışan İtalya soyundan, yükselecek
Sylvius'tur adı, Alba'ya özgü, oğulların sonuncusu,
Çok yaşlanınca doğuracak onu karın Lavinia,
Önce Kral, sonra krallar babası olacak, Egemenlik sürecek Alba Longa'da soyumuz."
Daha sonra Mars'la Assanacus soyundan gelen ve Roma'yı kuracak olan Romulus'u gösterir. Ardından Roma imparatorlarını göstererek devam eder, 788-797. mısralarda:
"Çevir gözlerini beriye şimdi, bak şu kalabalığa
İşte senin Romalıların, işte Caesar, işte İulus'un
Gökkubbenin altına gelmekle yazgılı, görkemli torunları,
İşte, sana hep geleceği söylenen, duyduğun tanrı
Soylu Augustus Caesar başlatacak yeniden Latium'da
Saturnus'un egemenlik sürdüğü altın çağı, yayacak
Egemenliğini Libya'dan Hindistan'a, yıldızlardan
Güneşin yıllık yörüngesinden ötelere, Atlas'ın
Omuzlarında eksenini döndürdüğü, parlayan,
Göksel ülkelerden çok uzaklara."
En son olarak da Marcellus'u anlatır oğluna Anchises. Augustus'un kızkardeşi Octavia'nın 19 yaşında ölen ve ayni zamanda Augustus'un varisi olan oğludur Marcellus.
860-871. mısralar:
Gördü Aeneas, parlak pusatları içinde durgun,
Alnında sevindiği pek anlaşılmayan, dalgın bakışları
Yere dikilmiş, bir gencin yaklaştığını, sordu babasına:
'Kimdir baba, Marsellus' un yanında yürüyen?
Oğlu mu, yoksa yüce soyundan gelen torunu mu?
Övüyor onu yanındakiler, bağrışarak, kendi de alımlı
Karanlık gece dolaşıyor üzgün başı çevresinde.'
Anchises, dökerek gözyaşlarını, dedi ki: 'Araştırma, sorma derin acılarını yakınlarının, oğlum, yazgı
Gösterip çekecek onu yeryüzünden, çok yaşamayacak.
Uzun sürerse yazgının etkinliği, erdemi, ey tanrılar
Daha yüce, güçlü görürdünüz Roma soyunu.' "
Gerçek hayatta Virgil eserini, Augustus ve Octavia' ya kendisi okumuş ve bu 6. kitabın bölümüne geldiklerinde ölen oğlunun anısı üzerine Octavia çok etkilenerek fenalaşıp bayılmış. Bu olayı yansıtan 4 adet tabloyu paylaştım.
1- Jean-Joseph Taillasson'un (1745 — 1809) yaptığı 1787 tarihli
"Virgil reading the Aeneid to Augustus and Octavia"
2- Angelica Kauffmann'ın "Virgil reading his Aeneid to Octavia and Augustus”
3- Antonio Zucchi'nin (1726–1796)
"Virgil Reading the Aeneid to the Emperor Augustus, His Wife Livia and His Fainting Sister, Octavia"
4- Jean-Baptiste Wicar'ın 1793 yılında yaptığı "Virgil Reading the Aeneid to Augustus, Octavia and Livia" isimli tabloları.
893-901.mısralar ile 6.kitap ve Aeneas'ın yeraltındaki macerası sona erer:
"İki kapısı varmış uykunun, biri boynuzdanmış
Oradan çıkarmış kolaylıkla gerçek görüntüler,
Parlak, ak fildişinden yapılmış, derler, öteki.
Görüntüler yanıltıcı düşler gönderirmiş, oradan göğe.
Anchises çıkardı konuşarak oğlunu, bir de Sibylla'yı
Fildişi kapıdan, kendi de yanlarından ayrılmadan.
Aeneas gitti gemilere, yoldaşlarına, kesek yoldan,
Dolaşıp kıyıdan vardı Caieta koyuna, Demir atmış önden, başı kıyıya dönük gemiler."
Bu bölümde anlatılan yer altındaki cennet Elysium, çok bilindik bir yere ismini vermiştir. Paris'in meşhur Şanzelize caddesi ( Champs Elysee) adını bu Cennet çayırları/Cennet ovalarından almaktadır. Fransanın başkanlık sarayının adının da Elize (Elysee) sarayı olduğunu hatırlatayım.
Elysium terimi ve kavramı modern popüler kültürde de etkili olmuştur; Elysium'a atıflar edebiyat, sanat, film ve müzikte bulunabilir. Ayrıntı için aşağıdaki link tıklanabilir.
https://tr.qaz.wiki/wiki/
Metal grupları hep mitolojiden beslenmişler gibi. Bugün de Finlandiya'lı power metal grubu Stratovarius'un "Elysium" albümünden "Elysium" parçası metalcilere gelsin.
https://youtu.be/WgpzY_4Rk1I
Yorumlar
Yorum Gönder